Jednym z elementów zdrowego stylu życia jest odżywianie. Warto zwracać uwagę na produkty, jakie wybieramy na co dzień. Żywienie jest tak elementarną składową życia, że aby być zdrowym, trzeba wybierać świadomie i dostarczać sobie właściwych i wartościowych produktów.

Na pierwszym miejscu wśród działań, które można przedsięwziąć jest aktywność fizyczna. Istnieje wiele sposobów, żeby wprowadzić ją na stałe do planu dnia. Na początek warto przekonać się do regularnych, codziennych ćwiczeń – w internecie można znaleźć wiele przykładowych zestawów i wybrać taki, który będzie odpowiadał nam najbardziej. A ćwiczyć można wszędzie, nawet na bardzo ograniczonej ilości miejsca.

Pomimo tego, że na zewnątrz robi się coraz chłodniej, nie trzeba chować na strych swojego roweru. Jesienią i zimą do pracy lub chociaż do pobliskiego sklepu również można dotrzeć na dwóch kółkach. Jeżeli zaś nie jesteśmy zwolennikami tego typu aktywności, zawsze pozostaje stacjonarny rowerek do ćwiczeń, bieżnia albo karnet na siłownię. O aktywności fizycznej nie powinno się zapominać także w czasie pracy, szczególnie w przypadku tej wykonywanej za biurkiem – w ciągu ciężkiego dnia warto zrobić sobie przerwę i wykonać kilka prostych ćwiczeń, a przychodząc do pracy zamiast czekać na windę skorzystać ze schodów.

Istotne są też zdrowe nawyki żywieniowe. Jest ich wiele, warto jednak stosować się chociaż do tych najważniejszych. Należy spożywać 4-5 zróżnicowanych posiłków dziennie i nie podjadać. Warto przy tym pamiętać, aby ostatni posiłek był lekkostrawny i zjedzony 3-4 godziny przed snem. Istotna jest również „technika” jedzenia – należy jeść powoli i dokładnie gryźć, wtedy będziemy spożywać mniejsze porcje. Na listę dobrych przyzwyczajeń powinno się wpisać też picie dużej ilości niegazowanej wody, unikanie potraw tłustych, smażonych oraz wybieranie produktów pełnoziarnistych, bogatych w błonnik i składniki odżywcze.

Układając swoją dietę należy w niej umieszczać jak najwięcej produktów świeżych
i nieprzetworzonych. Warzywem-sprzymierzeńcem, które pomoże nam w walce o piękną sylwetkę jest sałata. To roślina niskokaloryczna wspomagająca utratę zbędnych kilogramów - 100 g liści sałaty zawiera jedyne 15 kcal, gdyż w niemal 90 procentach składa się z wody.
W sklepach znajdziemy wiele gatunków sałaty różniących się smakiem, co pozwoli nam uniknąć rutyny na talerzu. Możemy też sięgnąć po gotowe mieszanki i codziennie próbować nowych miksów. Sałata w naszym codziennym menu ma również tę zaletę, że nie trzeba czasochłonnych zabiegów by doskonale smakowała. Doskonałym pomysłem, z którego szczególnie warto skorzystać poza domem czyli np. w biurze czy na wyjeździe są lunchboxy. W poręcznym opakowaniu dostajemy połączenie sałat z takimi składnikami jak falafele czy kurczak. Otrzymujemy zatem zdrowy, pożywny i co równie istotne szybki posiłek.

Na koniec warto pamiętać, że sukces naszego planu i udany Sylwester zależą w dużej mierze od właściwego nastawienia. Dlatego trzeba myśleć pozytywnie – to naprawdę nie jest zużyty frazes. Chcąc zmienić coś na lepsze, trzeba zacząć od naszego myślenia.

Nasz organizm bardzo szybko wyczuwa zmianę, kiedy po gorącym lecie nastaje czas słoty, szarości i chmur. Przesilenie jesienne nie jest chorobą, tylko osłabieniem związanym
z pogodą. Oprócz spadku temperatury, częstych deszczy i wiatru głównym brakiem odczuwanym przez nas jest mniejsza ilość światła. Do tego dochodzi jesienne menu,
w którym z reguły pojawia się mniej owoców i warzyw. Obecny asortyment dostępny
w sklepach nie wymaga jednak od nas rezygnowania z ulubionej „zieleniny”, także wtedy, gdy ciepłe słońce chowa się za chmurami, a my wychodzimy z domu uzbrojeni w płaszcz, kalosze i parasol.

Ta wspaniała sałata

Sałata to warzywo pełne wartości odżywczych a jej spożywanie może mieć znaczący wpływ na to jak wyglądamy, ale też jak się czujemy podczas krótszych jesiennych dni i długich wieczorów. Wartościowe składniki, które znajdziemy w sałacie to żelazo, wapń, mangan, magnez, potas, kwas foliowy i witaminy A, E i D, C, B9. Dla naszego samopoczucia szczególne znaczenie ma „witamina młodości” jak określa się witaminę E. Ma ona zbawienny wpływ na stan naszej skóry, która pod jej działaniem staje się jaśniejsza i pełna blasku. Pozytywnie działa też na włosy i paznokcie, które są dzięki niej mocniejsze. Warto wspomnieć też
o innych, zawartych w sałacie, sprzymierzeńcach naszego organizmu. Manganu usprawnia pracę układu nerwowego, magnez i potas mają wpływ na właściwe funkcjonowanie układu pokarmowego a kwas foliowy, witaminy z grupy B, żelazo i wapń są niezbędne do prawidłowego rozwoju płodu. Sałata to także źródło działającego bakteriobójczo chlorofilu, luteiny i zeaksantyny, które zapobiegają chorobom oczu, jak również niezbędnej
w procesach biochemicznych witaminy C. Dowiedziono też, że spożywanie sałaty działa uspokajająco. W sprzedaży dostępnych jest wiele jej gatunków np. sałata lodowa, cykoria sałatowa radicchio, cykoria endywia, roszponka czy rukola.

Zalety jarmużu i szpinaku

Zdrowymi warzywami, z których jedzenia nie trzeba rezygnować jesienią są także jarmuż
i szpinak. Bogactwo składników mineralnych, które zawiera jarmuż stawia go w czołówce najzdrowszych warzyw. Przede wszystkim jest skarbnicą sulforanu, który ma silne działanie antynowotworowe, a także witaminy C - więcej ma jej tylko papryka oraz natka pietruszki.

Bogatym źródłem tej witaminy są też liście szpinaku (oprócz tego można znaleźć w nich żelazo, potas, magnez i kwas foliowy). Przeciwutleniacze zawarte w tym warzywie sprawiają, że jest ono polecane jako dobra ochrona przed chorobami nowotworowymi i miażdżycą. Magnez zawarty w szpinaku na pozytywnie wpływa na nerwy i łagodzi skutki stresu.

Z czym do sałaty?

Z dobrodziejstw zielonych warzyw można korzystać na co dzień, dodając ich do potraw lub komponując za ich pomocą pyszne i zdrowe dania. I tak np. sałata lodowa jest idealnym dodatkiem do pomidorów, świeżych ogórków czy słonej fety, a cykoria sałatowa radicchio świetnie smakuje z szynką parmeńską i figami. Roszponka i rukola dobrze komponują się
z wykwintnymi składnikami tworząc kompozycje różnorodnych sałatek. Szpinak można łączyć z serem pleśniowym, suszonymi pomidorami albo łososiem, natomiast z jarmużu można zrobić chipsy czy zdrowe koktajle.

Zielone warzywa z pewnością wzbogacą naszą jesienną dietę i dzięki swojej obecności na talerzu pozwolą zapomnieć o jesiennym klimacie, chociaż trzeba podkreślić, że powinny one trafić do naszych dań na stałe.

Logo Facebook Logo Instagram Logo YouTube Logo Pinterest